|
|
|
W.A.S.P.
« The Crimson Idol »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | The Titanic Overture 03:32
|
| 2 | The Invisible Boy 05:12
|
| 3 | Arena Of Pleasure 05:00
|
| 4 | Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue) 07:48
|
| 5 | The Gypsy Meets The Boy 04:16
|
| 6 | Doctor Rockter 03:51
|
| 7 | I Am One 05:25
|
| 8 | The Idol 08:41
|
| 9 | Hold On To My Heart 04:23
|
| 10 | The Great Misconceptions Of Me 09:44
|
| | Total playing time: 57:47 |
|
Blackie Lawless – vocals, guitar, keyboards, bass guitar, arrangements, producer
Bob Kulick – lead guitar
Doug Aldrich – lead guitar (on "Arena of Pleasure"; uncredited)
Frankie Banali – drums
Stet Howland – drums |
|
Production:
Mikey Davis – engineer, mixing
Ross Robinson – assistant engineer
Ian Cooper – mastering
List of characters:
Jonathan Aaron Steel
Michael Steel, Jonathan's late brother
Elizabeth Steel, Jonathan's mother
William "Red" Steel, Jonathan's father
The Mirror
"Chainsaw" Charlie
Alex Rodman
The Gypsy
Doctor Rockter
The King of Mercy |
|
| The titanic overture
(Lawless)
Look at my face in the mirror
And I don't understand
Don't feel like a boy and it's not getting clearer
But I don't feel like a man
I'm seventeen and I'm somebody's son
My dad don't know where I stand
'Cause when he looks at me he don't like what he sees
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Джонатан Стил - именно так зовут главного героя концептуального альбома "The Crimson Idol". Фиксация на цвете возникает из-за того, что, по сюжету, Джонатану приглянулась именно малинового окраса гитара, которую он и украл из музыкального магазина, разбив витрину.
Тут придётся выразить сожаление: в отличие от роскошно звучащего английского "кримзон", русское (да и украинское тоже, если уж на то пошло) слово "малиновый" звучит категорически всосно. У нас бы уж точно никто не захотел ни играть на гитаре такого цвета, ни становиться соответствующего колора идолом. Ну вот чего стоило Блэки назвать альбом "Scarlet Idol"?? Ведь не менее звучно, а "Багряный" или "Алый" идол смотрится куда круче. Впрочем, название и без того часто адаптируются именно с "багрянцем" в переводе - лёгкий, но оправданный подлог.
А ещё мне всегда резало слух то, что главного героя что собутыльники, что директор лейбла, что менеджер или даже фанаты на концертах всегда называют именно полным именем - Джонатан. Камон, даже Кэша в шоу-бизнесе обзывали исключительно "Джонни", а тут... Впрочем, с учётом концепции релиза это как раз имеет смысл: ведь непосредственно для тех людей, любви которых он добивался всю свою сознательную жизнь, Стил всегда был именно Джонатаном (и никаких уменьшительно-ласкательных): нелюбимым, нежеланным, да и попросту ненужным ребёнком. Так что эта история - не просто о коварстве музыкальной индустрии и её гнилых потрохах. В первую очередь она о глубоких детских психологических травмах, отравляющих взрослую жизнь. Дальше, впрочем, спойлерить не стану: в переиздании от 1998-го года о двух CD-дисках на первый из них в конец основной программы добавлен аж шестнадцатиминутный трек, полностью раскрывающий содержание "The Crimson Idol".
Музыкально же концептуальность альбома подчёркнута невероятно элегантно: своеобразными сквозными инструментальными и вокальными партиями. Уже вступление "The Titanic Overture" "спойлерит" нам мелодию из вступления же "The Idol". Это великолепная по задумке наживка: словно тебе в самом начале фильма или сериала показывают кусочек сногсшибательного кульминационного эпизода. К слову, этот же мотив встретится ещё и в конце "Arena of Pleasure" (на некоторых изданиях фрагмент с нарративом, впрочем, приклеили в качестве вступления к "Chainsaw Charlie"). Там же, в "Увертюре", нам подбрасывают ещё и крутой рифф под динамичнейшие барабанные дроби, который в финале будет использоваться для перехода между первым и вторым актами "Тhe Great Misconceptions Of Me". Припев всё той же "The Idol" (и один из припевов "The Great Misconceptions..." заодно) слушателю приоткроют в "The Invisible Boy" и более полно продемонстрируют в "I Am One". "The Gypsy Meets The Boy" тоже не обходится без намёка на финальную композицию. Важно это ещё и потому, что как раз две из трёх структурно сложных композиций альбома (третья, если что - "Chainsaw Charlie", где отлично реализован концепт "песни в песне", до тех пор в металле лучше всего удававшийся Дейву Мастейну) наиболее важны в раскрытии его сюжета, и при первом прослушивании наличие знакомых фраз явно облегчает восприятие. Отдельный плюсик Блэки получает за то, что эти фразы всегда получают необходимую для контекста эволюцию. Касательно текста, например, это случается с "The Gypsy Meets The Boy" ("I just wanna be a Crimson Idol") и "Misconceptions" ("I don't wanna be a Crimson Idol"), ну и, конечно, с трансформацией строк "Where is the love, to shelter me?" в итоговую фатальную уверенность "There is no love to shelter me".
Не секрет, что изначально "The Crimson Idol" планировался к выпуску с именем Блэки Лоулесса на обложке, в качестве официального полноценного сольника. Но в итоге давление фанатов (по официальной версии) или лейбла (как оно, скорее всего, и было) привело к тому, что альбом мы всё же увидели под привычным логотипом W.A.S.P. И опять же вызывает восхищение то, сколь много здесь нового и смелого, при сохранении стабильного, узнаваемого музыкального ядра. Много клавишных. Много гитарного боя по "открытым", не дисторшированным, струнам, причём даже поверх достаточно жёсткого риффинга. Много баллад и полубаллад, в финале случаются даже две подряд. Причём я до последнего не мог поверить, что "Hold On To My Heart" - это не идеально подошедший по смыслу и посылу остальному материалу кавер. Достаточно мягкая и спокойная, лишённая пересечений с другими главами "Идола", эта песня звучит как идеальный коммерческий (в лучшем из смыслов) рокешник из поздних семидесятых и абсолютно не затерялась бы в портфолио даже таких динозавров, как Aerosmith.
Ну и, конечно, восхищают сложность задумки и реализации, причём как альбома в целом, так и отдельных песен. Чего стоит хотя бы всё та же "The Great Misconceptions Of Me", созданная по золотым голливудским канонам трёхактового сценария, или связка "Arena Of Pleasure"-"Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue)", или "The Idol", в которой любой из трёх инструментальных рисунков, дополненных текстом, можно было сделать полноценным припевом. Песни без припевов, бывало, слышал. Но песня без куплетов - что-то новенькое.
Не буду врать, "The Crimson Idol" не состоит из одних лишь шедевров. Тут есть треки - "доноры" годноты для грядущих глав, плюс далеко не лучшая в истории группы "открывашка". Другое дело, что действительно удачные композиции здесь великолепны настолько, что измерить их бесподобность по какой-либо оценочной шкале я просто бессилен. Двадцать малиновых Оскаров из десяти! Почему этот лонгплей не рассматривается на одном уровне с дилогией "Use Your Illusion", мне не понять никогда. |
|
|
| |
| | | |
| |
После длительного перерыва, Блэки встал на ноги и принялся записывать новый материал. Поражаюсь его стилистическому разнообразию – ведь до сих пор этот музыкант умудрялся так варьировать и удачно экспериментировать со своим стилем, при этом, все еще выступая под вывеской, близкой к хэви-мэталу и все так же оригинально звуча. И в очередной раз он это доказал. Услышав его The Crimson Idol, я пал в легкий шок – ну уж никак не ожидал услышать такую красивую, сложную и оригинальную работу. Альбом представляет собой шестидесятиминутный концептуальный монолит, отличающийся особой инструментальной мелодикой, состоящей из сложных инструментальных ходов, построенных на акустической гитаре, тяжелейшей ритм-секции и забойнейшими барабанами. Кроме того, вокал у Лоулеса здесь очень даже на высоте, да и техника исполнения изменилась, и теперь он поет с какой-то грустью, а иногда даже депрессивной агрессией. Выделить можно весь альбом, но в особенности понравились открывашка «The Titanic Overture» - очень красивый и сложный инструментал, ни капельки не уступающий творениям предыдущего альбома. «Chainsaw Charlie (Muders In The Rue Morgue)» - сложнейший и тяжелейший хит, перед которым меркнет свет и все предыдущие работы группы. Лучшая композиция группы вообще. Еще одна композиция, которая просто убивает своей красотой и величием – «The Idol». Также отмечу две композиции, стоящее немножко позади вышеперечисленных бриллиантов – это красивейший боевик «I Am One» и супержалостливый медляк «Hold On To My Heart», стоящий рядом с «Forever Free» и “Sleeping (In The Fire)”. Ну и, конечно же, жирнейший итог подбивает некая компиляционная композиция «The Great Misconceptions Of Me», состоящая из «всего по чуть-чуть» из каждой песни. Очень радостно испытать ДеЖаВю по отношению к ВАСПУ – уже второй шедевральный альбом, который можно ставить рядом с Озмозисом от Оззи. Классика жанра – что тут еще скажешь.
Как оказалось, группа со временем переиздала этот альбом. На нем кроме стандартного альбомного диска, имеется бонусный CD, содержащий три студийные композиции, а также концертный материал, записанный в поддержку альбома. Говорить нужно, прежде всего, о тех трех вещах, выполненных в лучших традициях альбома. Так как я познакомился с этими вещами не так давно, и не подозревал об их существовании, то был приятно удивлен этим ремастерингом Кримзона. Звучание представляет собой плотный хэви-металлический звук, с очень яркими переходами и сильными соло-гитарами и отменной акустикой, которой правда в этих вещах немного. Все вышеперечисленное предлагается попробовать уже начиная с первой композиции «Phantoms In The Mirror», отличившейся всем тем, чем нам запомнился Кримзон – скорыми и тяжелыми переходами с уверенными и сильными вокальными повествованиями о различных неприятных вещах. Следующая композиция «The Eulogy» представляет собой окончательную и жирную точку, интерпретируя такие знакомые нам по альбому мелодии и припевы. Отличается она спокойным аккустическо-клавишным переходом, в продолжение которого звучит всплеск гитар и душеразрывающий вокал Блэки Лоулеса. А вот третья композиция «When The Levee Breaks» звучит совершенно нетипично (оно и понятно - это кавер на Led Zeppelin), хотя и очень оригинально – среднетемповый эпик, построенный на простеньком высоком ритмовом риффе, заслуживающем высших оценок – что-то в нем такое есть, что словами не передать. Особенно это заметно, в те моменты, когда рифф переходит в драйвовое и поистине гениальное хардовое соло с сопровождением губной гармошки. Среди концертных вещей особо приятно слушаются акустические версии «The Idol» и «Hold On To My Heart», после которых следуют вещи, записанные на выступлении в английском Донингтоне. Они отличаются низким качеством исполнения материала – вокал Блэкки просто ужасен, да и инструменты звучат не лучшим образом. Ни одной вещи из этой серии выделить не возьмусь. В итоге, хочу сообщить любителям ВАСПА (особенно образца 1992 года), что первые три вещи обязательно нужно услышать и иметь о них представление, а вот покупать ли диск в коллекцию - вопрос спорный из-за слабости и неактуальности концертного материала. |
|
|
| |
| | | |
Этот альбом считается вершиной творчества W.A.S.P., именно здесь всё лучшее, что группа накопила за всю свою жизнь. Так высоко они не поднимались никогда. Поистине масштабная и шедевральная работа. Диск великолепен от начала и до конца. Особенно понравилась вступительная песня – такого они ещё не делали, прекраснейшая баллада «The Idol», которая продолжается, но уже в тяжёлом и энергичном варианте «The Great Misconception Of Me», забойный боевик который я думаю, на память знают или должны знать все поклонники этой группы «Chainsaw Charlie». Удивила песня «Doctor Rokter», словно инкарнация старого хита Васпов «I Don`t Need No Doctor». Единственным минусом, даже не минусом, а замечанием альбома есть бонусный трек с историей о Джонатане – главном герое диска, скорее всего ценность этого 16 минутного трека оценят правдивые фаны, а вот другим металлистам он вряд ли нужен. Замечательный релиз для всех поклонников хэви металла. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 69499 |
He don't know what I am
The invisible boy
(Lawless)
I was the boy unwanted
A prisoner, I'm born to them
My brother was the one that couldn't do no wrong
And I was there dying in the shadow of him
Red, crimson red
Am I the invisible boy?
Feel the straps 'cross my back
Yeah, I'm the new whipping boy
Who am I?
The orphan son you would never need
Who am I?
'Cause I'm the boy only the mirror sees
Who am I?
The slave you gave just the air I breathe
Who am I?
'Cause I'm the boy only the mirror sees
Oh, I got the same old reruns
Horror movies in my head
And I can't rest, this scares me to death
But if I'm not alive how can I be dead?
Red, crimson red
Am I the invisible boy?
Feel the straps 'cross my back
Yeah, I'm the new whipping boy
Who am I?
The orphan son you would never need
Who am I?
'Cause I'm the boy only the mirror sees
Who am I?
The slave you gave just the air I breathe
Who am I?
'Cause I'm the boy only the mirror sees
Oh, why me? "Why him?"
Can you tell me? "It's confession again?"
"Come talk to me, I see in your eyes
Titanic misery, ashamed that you're alive
I'm the face that you see when the face isn't yours
I'm the mirror, my boy"
Who am I?
The orphan son you would never need
Who am I?
'Cause I'm the boy only the mirror sees
Who am I?
The slave you gave just the air I breathe
Who am I?
'Cause I'm the boy only the mirror sees
Some people never go crazy
What truly boring lives they must lead
Is there no love to shelter me?
Only love, love sets me free
Is there no love to shelter me?
Only love, love sets me free
Arena of pleasure
(Lawless)
I don't know where I'm going
But I can't wait to get there
All I know is I'm just going
I ran away from home last night
Gone forever
I was running for my life
And I've heard the words of what I should be
Live, work, die
I am the orphan of the night
Take me down, I'm coming home
The road to ruins inside the pleasure dome
Take me down, I'm coming home
Arena of pleasures where I belong
I'm in the eye of my rage
Where the hurricane lies
Oh, a storm's in my eyes
And like the beast that's in my soul
I'm the restless child
Aah mama, I'm running for my life
I was sixteen going nowhere
Will I see seventeen alive?
And I was running from the nightmare
I stand at the promised land with fire in my eyes
Take me down, I'm coming home
The road to ruins inside the pleasure dome
Take me down, I'm coming home
Arena of pleasures where I belong
I'm at the crossroad of my destiny and desire
Oh god, what will I be?
And my obsession is the gasoline to feed my fire
Oh, it's burning in me
Don't waste the tears on my wasted years
Mama, I'm outta here
Take me down, I'm coming home
The road to ruins inside the pleasure dome
Take me down, I'm coming home
Arena of pleasures where I belong
Chainsaw Charlie (murders in the new morgue)
(Lawless)
They are poisoned snakes with double tongues
Horney hedgehogs who do their wrong
Deaf men and blind worms, they'll be not seen
They are pawns and rooks for a crimson king
They are a government with a parliament of whores
Can you hear the screams from the fame machine
Down in Chainsaw Charlie's morgue?
Ok boy, now here's your deal
Will you gamble your life?
Sign right here on the dotted line
It's the one you've waited for all of your life
Aah, will it feed my hunger
If I swallow lies right down my throat?
Or will it choke me 'till I'm raw?
And tomorrow when I'm gone
Will they whore my image on?
I'll will my throne away
To a virgin heir and Charlie's slave
Murders, murders in the new morgue
Murders, murders in the new morgue
See old Charlie and the platinum armies
Making me their boy
Murders, murders in the new morgue
Murders, murders in the new morgue
He'll make ya scream for the cash machine
Down in Chainsaw Charlie's morgue
We'll sell your flesh by the pound you'll go
A whore of wrath just like me
We'll sell ya wholesale, we'll sell your soul
Strap on your sixstring and feed our machine
Aah, will it feed my hunger
If I swallow lies right down my throat?
Or will it choke me 'till I'm raw?
And tomorrow when I'm gone
Will they whore my image on?
I'll will my throne away
To a virgin heir and Charlie's slave
Murders, murders in the new morgue
Murders, murders in the new morgue
See old Charlie and the platinum armies
Making me their boy
Murders, murders in the new morgue
Murders, murders in the new morgue
He'll make ya scream for the cash machine
Down in Chainsaw Charlie's morgue
Welcome to the morgue, boy
Where the music comes to die
Welcome to the morgue, son
I'll cut your throat just to stay alive
Trust me, boy, I won't steer you wrong
If you trust me, son, you won't last very long
I'm the president of showbiz, my name is Charlie
I'm a cock sucking asshole, that's what they call me
Here from my Hollywood tower I rule
I'm lying motherfucker, the chainsaw's my tool
The new morgue's our factory to grease our lies
Our machine is hungry, it needs your life
Don't mind the faggots and the ruthless scum
Before we're done, son, we'll make you one
I'm the tin man, I've never had a heart
I'm the tin man but I'll make you a star
I'm the tin man, I've never had a heart
I'm the tin man but I'll make me the star
Murders, murders in the new morgue
Murders, murders in the new morgue
See old Charlie and the platinum armies
Making me their boy
Murders, murders in the new morgue
Murders, murders in the new morgue
He'll make ya scream for the cash machine
Down in Chainsaw Charlie's morgue
The gypsy meets the boy
(Lawless)
The tarot is fate
Said the gypsy queen
And she beckoned me
To glimpse my future she'd seen
She said: do you see what I see? Be careful to choose
Be careful what you wish for 'cause it may come true
When I lay the card down will it turn up the fool?
Will it turn up sorrow? If it does then you lose
I'm the lost boy, can you help me?
I'm the lost boy, can you help me?
Then the illusion was real
A crimson idol I saw
But the higher he'd fly
Then the further he'd fall
She said: do you see what I see? Be careful to choose
Be careful what you wish for 'cause it may come true
When I lay the card down will it turn up the fool?
Will it turn up sorrow? If it does then you lose
I'm the lost boy, can you help me?
I'm the lost boy, can you help me?
I just wanna be, I just wanna be, I just wanna be
The crimson idol of a million
I just wanna be, I just wanna be, I just wanna be
The crimson idol of a million eyes
Doctor Rokter
(Lawless)
He's the king of sting, Mr Morphine, my friend
Uncle Slam, the medicine man
And I'm a junkie with a big King Kong sized monkey
Crawling up and down my back
Oh, I'll help ya, son to rearrange your mind
Oh, I'll help ya, son but ya gotta buy this time
I'm your doctor
Help me, please, oh doctor, help me, please
Doctor Rockter, you know I need you
Doctor, please, my MD, fix me in my time of need
But can ya see the fire that's in my eyes?
It's the mirror from the wall that's on the table
Feeding me little white lies
And I'm wasted in a waste land, I'm a junk man
I got tombstones in my eyes
Oh, I'll help ya, son to rearrange your mind
Oh, I'll help ya, son but ya gotta buy this time
I'm your doctor
Help me, please, oh doctor, help me, please
Doctor Rockter, you know I need you
Doctor, please, my MD, fix me in my time of need
But can ya see the fire that's in my eyes?
Help me, uncle Slam
The beast claims another man
Cocaine, codine, 714
A tuinol blindfold just what I need
Help me, help me, help me
Help me, please, oh doctor, help me, please
Doctor Rockter, you know I need you
Doctor, please, my MD, fix me in my time of need
But can ya see the fire that's in my eyes?
I am one
(Lawless)
Demolition, mission man
The old boy is hating me
I've become the one they warned me about
Oh, he's gonna die before me
Long live, long live
Long live the king of mercy
Long live, long live
Is there no love? I am one
The side you see is the nasty me
Oh, I am one, love, I am one
I got something to prove and nothing to lose
Oh, I am one
Eighteen bloody roses
Each a year that bled my soul
Eighteen and numb, I'm somebody's son
Mama, look what I've become
Long live, long live
Long live the king of mercy
Long live, long live
Is there no love? I am one
The side you see is the nasty me
Oh, I am one, love, I am one
I got something to prove and nothing to lose
Oh, I am one
Will he take me down to the gallows?
And kill the boy inside the man
I'm just a rock and roll nigger
I know he don't know what I am
I don't see my face in the mirror
And more or understand
Why am I the chosen one?
I'm the crimson man
Long live, long live
Long live the king of mercy
Long live, long live
Is there no love? I am one
The side you see is the nasty me
Oh, I am one, love, I am one
I got something to prove and nothing to lose
Oh, I am one
Is there no love to shelter me?
Only love, love sets me free
Is there no love to shelter me?
Only love, love sets me free
The idol
(Lawless)
Will I be alone this morning?
Will I need my friends?
Something just to ease away the pain
And now I never see
The loneliness behind my face
I am just a prisoner to my faith
If I could only stand
And stare in the mirror would I see?
One fallen hero with a face like me
And if I scream could anybody hear me?
If I smash the silence
You'll see what fame has done to me
Kiss away the pain and leave me lonely
I'll never know if love's a lie
Ooh, being crazy in paradise is easy
Can you see the prisoners in my eyes?
Where is the love to shelter me?
Give me love, love set me free
Where is the love to shelter me?
Only love, love set me free
Set me free
Kiss away the pain and leave me lonely
I'll never know if love's a lie
Ooh, being crazy in paradise is easy
Can you see the prisoners in my eyes?
Where is the love to shelter me?
Give me love, love set me free
Where is the love to shelter me?
Only love, love set me free
Where is the love to shelter me?
Give me love, love set me free
Where is the love to shelter me?
Only love, love set me free
Hold on to my heart
(Lawless)
There's a flame, flame in my heart
And there's no rain can put it out
And there's a flame, it's burning in my heart
And there's no rain can put it out
So just hold me, hold me, hold me
Take away the pain inside my soul
And I'm afraid, so all alone
Take away the pain that's burning in my soul
'Cause I'm afraid that I'll be all alone
So just hold me, hold me, hold me
Hold on to my heart
To my heart, to me
Hold on to my heart
To my heart, to me
And oh no, don't let me go
'Cause all I am you hold in your hands
And hold me and I'll make it through the night
And I'll be alright, hold on, hold on to my heart
Hold on to my heart
To my heart, to me
Hold on to my heart
To my heart, to me
The great misconceptions of me
(Lawless)
Welcome to the show, the great finale's finally here
I thank you for coming into my theatre of fear
Welcome to the show, you're all witnesses you see
A privileged invitation to the last rights of me
Remember me? You can't save me
Mama, you never needed me
No crimson king, look in my eye, you'll see
Mama, I'm lonely, it's only me, only me
I don't wanna be, I don't wanna be, I don't wanna be
The crimson idol of a million
I don't wanna be, I don't wanna be, I don't wanna be
The crimson idol of a million eyes
I am the prisoner of the paradise I dreamed
The idol of a million lonely faces look at me
Behind the mask of sorrow four doors of doom behind my eyes
I've got their footprints all across my crimson mind
Long live, long live
Long live the king of mercy
Long live, long live
There is no love to shelter me
Only love, love set me free
No love to shelter me
Only love, love set me free
I was the warrior with an anthem in my soul
The idol of eight thousand lonely days of rage ago
And remember me when it comes your time to choose
Be careful what you wish for, it might just come true
Long live, long live
Long live the king of mercy
Long live, long live
There is no love to shelter me
Only love, love set me free
No love to shelter me
Only love, love set me free
Red, crimson red
Am I the invisible boy?
The straps on my back
Red, crimson red
No, I was never to be
Only one crimson son
No, it never was me
Living in the limelight little did I know?
I was dying in the shadows and the mirror was my soul
It was all I ever wanted, everything I dreamed
But the dream became my nightmare and no one could hear me scream
With these six strings I make a noose
To take my life, it's time to choose
The headlines read of my suicide
Of my suicide
Oh, sweet silence, where is the sting?
I am no idol, no crimson king
I'm the imposter the world has seen
My father was the idol, it was never me
I don't wanna be, I don't wanna be
I don't wanna be the crimson idol of a million
I don't wanna be, I don't wanna be
I don't wanna be the crimson idol of a million eyes
No love to shelter me
Only love, love set me free
No love to shelter me
Only love, love set me free
No love to shelter me
Only love, love set me free
No love to shelter me
Only love, love set me free