|
|
|
Genesis
« Foxtrot »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Watcher Of The Skies 7:19
|
| 2 | Time Table 4:40
|
| 3 | Get 'Em Out By Friday 8:35
|
| 4 | Can-Utility And The Coastliners 5:43
|
| 5 | Horizons 1:38
|
| 6 | Supper's Ready 22:58
|
| i | Lover's Leap
|
| | ii |
| | iii |
| | iv |
| v | Willow Farm
|
| | vi |
| | vii |
|
Peter Gabriel - vocals, flute, oboe, bass drum, tambourine
Steve Hackett - guitars
Tony Banks - keyboards, guitars
Michael Rutherford - bass, guitars, cello
Phil Collins - drums |
|
Recorded at Island Studios, Basing Street, London, August / September 1972
Released October 1972
Produced by DAVID HITCHCOCK
Engineered by JOHN BURNS
Sleeve design: PAUL WHITEHEAD |
|
| WATCHER OF THE SKIES
A.Banks / P.Gabriel / M.Rutherford / P.Collins / S.Hackett
Watcher of the skies watcher of all
His is a world alone no world is his own,
He whom life can no longer surprise,
Raising his eyes beholds a planet unknown.
Creatures shaped this planets soil
Now their |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Genesis в 1970-х были очень креативны и придерживались принципа «ни года без альбома». «Foxtrot» - четвертое творение группы, и оно уже содержит в себе претензию на гениальность. Главное его достоинство, по моему мнению, это отсутствие невзрачного, второсортного материла, наличием которого грешили предыдущие альбомы. Большую роль в популярности «Фокстрота» сыграл многочастный эпик “Supper’s Ready”, помещенный в конце альбома.
1) “Watcher of the Skies”. Гимн в качестве открывающего трека. В начале – торжественное атмосферное вступление, созданное посредством органа и меллотрона. Только ко 2-ой минуте появляется маршеподобный басовый рифф и ударные. Вокал Гэбриэла несется на волнах этой оптимистической музыки, и создается впечатление, что эту вещь создавали для олимпийских церемоний или в качестве иллюстрации достижений в области освоения космоса. Величественность заметна даже в ударных! Музыкальное полотно очень динамично: основная тема то затихает, то вновь громоподобно заявляет о себе.
2) “Time Table”. Не менее достойное продолжение предыдущей темы. Начинается эта композиция с очень приятной игры на фортепьяно и в основе своей спокойного вокала Гэбриэла, который в очередной раз звучит как-то незнакомо. На припеве его голос, как все уже догадались, звучит более эмоционально. Лирика повествует о столе, который посредством себя наводит на размышления о далеких временах, когда честь означала больше чем жизнь, и заставляет лирического героя уходить мыслями в вопрос о борьбе между расами. Это песня, хоть и напоминает похожие вещи Маккартни или Элтона Джона, все же отлично вписывается в репертуар Genesis.
3) “Get ‘Em out by Friday”. Очередная театрализованная вещь с непременными диалогами лирических героев. Лирика повествует о какой-то волоките по вопросу недвижимости. Потрясающе четко и ярко Гэбриэл сотоварищи ставят на музыкальные рельсы тот или иной сюжет. Музыкальное полотно в основном формирует орган. Во время речи одного из действующих лиц этой пьесы – миссис Бэрроу - вступает очаровательная флейта. Вообще очень интересно наблюдать, как деловитая и жесткая музыка, отражающая цинизм, принесенный коммерцией, сменяется лирическими, мечтательными пассажами, как будто совсем не относящимися к основному действию.
4) “Can-Utility and the Coastliners”. Эта композиция примечательна своим мелодическим потенциалом, раскрывающимся в середине ее. Поначалу мы слышим вокал на фоне акустической гитары и тихой флейты, затем – то же самое, но с ударными Коллинза. После этого акустическая гитара, ударные и клавишные формируют несколько тревожную мелодию, которая примерно через минуту зажигается ярким цветом меллотрона – торжественно, но все равно тревожно. После этого продолжается развитие линии меллотрона, к которому потом присоединяется и гитара, а затем Гэбриэл поет заключительные слова песни. Этот номер (средняя его часть) напомнил мне сольную композицию Ричарда Райта в составе Pink Floyd - “Summer 69”.
5) “Horizons”. Соло на акустической гитаре Стива Хэккетта. Довольно простой ход для Genesis. Данный инструментал немного напоминает соответствующие вещи Тони Айомми в сэббэтовском «Master of Reality», но здесь все посложнее будет. В целом очень мило: лирично и грустно.
6) “Supper’s Ready”. Ужин готов… В этой композиции намечаются некоторые стилевые тенденции, которые проявятся в творчестве Genesis через год, в альбоме «Selling England by the Pound». Как интересно и неожиданно совмещены в этой песне самые контрастные музыкальные темы!
a) “Lover’s Leap”. Сразу же мы слышим вокал Гэбриэла и акустическую гитару. Питер поет о любви, и эта часть песни очень хорошо передает меланхолическое мироощущение лирического героя. Эта один из тех редких случаев, когда мне действительно понравилась любовная лирика. После окончания вокальной части несколько раз вступает хор. Заканчивается эта часть песни заковыристым мелодическим рисунком флейты.
b) “The Guaranteed Eternal Sanctuary Man”. Вокал Коллинза здесь очень даже неплох, а меллотрон ненавязчив. Странен человек, описываемый формулой, выраженной в названии…
с) “Ikhnaton and Itsacon and Their Band of Merrymen”. Акустическая гитара и флейта, затем вокал, теперь уже Гэбриэла. Песня повествует о некой битве. После слов “Waiting for Battle” музыка наполняется энергией и задором, как и вокал. Коллинз стучит какой-то странный (видимо, дикарский) ритм, а солирующие клавишные в конце концов уступают гитаре Хэккетта (одна из его лучших гитарных работ). Заканчивается эта часть звучанием клавишных и вокалом.
d) “How Dare I Be So Beautiful?”. Предельно меланхолично. Грустный голос Гэбриэла на фоне депрессивных органных аккордов. Лирика иллюстрирует последствия битвы и юношу (что-то или кто-то превращается в цветок?) Следом идет риторический вопрос: “a flower?”, и внезапно наступает 5-я часть.
e) “Willow Farm”. Неожиданный поворот к описательно-повествовательным комическим куплетам (интонации такие) под аккомпанемент резвого фортепьяно. Музыка эксцентричная и очень английская по духу. Вокал Гэбриэла как всегда непоседлив. Кажется, что в этой части песни можно выделить еще не одну подчасть. Вокальные выкладки жутко напоминают битловские переклички вокалов и общую атмосферу в «Сержанте Пеппере». Эта часть композиции попала на сингл вместе с “Watcher of the Skies”.
f) “Apocalypse in 9/8”. Эта часть эпического полотна знаменует собой апокалипсис. В начале ее – гнетущая атмосферность, которая сменяется абсолютно неапокалиптичной, но грустной флейтой. Последующий вокал что-то предвосхищает… Соло на органе Тони Бэнкса! В середине соло - снова флейта (честное слово, недостатка в ней здесь нет). Затем - снова вокальная часть, сопровождаемая нарастающими меллотроническими волнами. Этот маршевый хэви-джем заканчивается звоном колокольчиков.
e) “As Sure as Eggs is Eggs (Aching Men's Feet)”. Просветление и возврат к божественной гармонии первой части. Кстати, о божественном: в тексте прослеживаются и библейские мотивы, утверждается победа добра над злом. В общем, заключительная часть “Supper’s Ready” имеет все атрибуты торжественного финала: философски насыщенный вокал Гэбриэла, всеохватывающая атмосферная гитара Хэккетта, размеренные ударные Коллинза.
Заключение по работе Genesis 1972-ого года. Намного профессиональнее предшествующего «Nursery Cryme». В названии альбома опять игра слов – достаточно взглянуть на оригинальную обложку диска, не оставляющую сомнений в нетривиальности творческого мышления команды. «Selling England by the Pound» и «The Lamb Lies Down on Broadway” все же несоизмеримо лучше, но это не помешает мне поставить «Фокстроту» высшую оценку. После этого успешного альбома Гэбриэл пустился во все тяжкие… театральные эксперименты. |
|
|
| |
| | | |
| |
В целом "Foxtrot" продолжил и развил идеи предыдущего альбома, являясь при этом более целостным и монолитным. Песни, несмотря на разнообразие структуры, в совокупности идут ровно и не контрастируют друг с другом. На альбоме очень мало гитарных соло, но это компенсируется великолепной игрой музыкантов вместе взятых. Впервые в истории Genesis появился инструментал -"Horizons" - композиция, исполненная Хэккетом на акустической гитаре. Также стоит отметить потрясающую балладу "Time Table" с восхитительным припевом и успокаивающими клавишами. Но все песни диска, несмотря на их гениальность, являются подготовкой к главному блюду - 23-х минутной композиции "Suppers Ready", самой длинной в репертуаре группы, включающей в себя все обязательные музыкальные черты Genesis. Что касается музыки на альбоме, то здесь много слов не надо: красивые созерцательные песни, не отпускаюшие на всем протяжении альбома. Впрочем группа славилась этим в течение всего периода 70-х. Третье подряд произведение искусства. Эта музыка заставит работать ваши мозги. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 38943 |
Has life again destroyed life,
Do they play elsewhere, do they know
more than their childhood games?
Maybe the lizard shedded its tail,
This is the end of man's long union with Earth.
Judge not this race by empty remains
Do you judge God by his creatures when they are dead.
For now the lizard shedded its tail
This is the end of man's long union with Earth.
From life alone to life as one,
Think not now your journey done
For though your ship be sturdy,
No mercy has the sea,
Will you survive on the ocean of being.
Come ancient children hear what I say
This is my patting counsel for you on your way.
Sadly now your thoughts turn to the stars
Where we have gone you know you never can go,
Watcher of the skies watcher of all
This is your fate alone, this fate is your own.
TIME TABLE
A.Banks / P.Gabriel / M.Rutherford / P.Collins / S.Hackett
A carved oak table,
Tells a tale
Of times when kings and queens sipped wine from goblets gold
And the brave would lead their ladies from out the room to arbours cool.
A time of valour, and legends born
A time when honour meant much more to a man than life
And the days knew only strife to tell right from wrong
Through lance and sword.
Why, why, can we never be sure till we die
Or have killed for an answer,
Why, why, do we suffer each race to believe
That no race has been grander
It seems because through time and space
Though names may change each face retains the mask it wore.
A dusty table Musty smells
Tarnished silver lies discarded upon the floor
Only feeble light descends through a film of grey.
That scars the panes.
Gone the carving,
And those who left their mark,
Gone the kings and queens now only the rats hold sway
And the weak must die according to nature's law
As old as they.
Why, why, can we never be sure till we die
Or have killed for an answer,
Why, why, do we suffer each race to believe
That no race has been grander
It seems because through time and space
Though names may change each face retains the mask it wore.
GET 'EM OUT BY FRIDAY
A.Banks / P.Gabriel / M.Rutherford / P.Collins / S.Hackett
"Get 'em out by Friday!
You don't get paid till the last one's well on his way.
Get 'em out by Friday!
Its important that we keep to schedule, there must be no delay."
MARK HALL OF STYX ENTERPRISES (OTHERWISE KNOWN AS "THE WINKLER")
"I represent a firm of gentlemen who recently purchased this house and all the others in the road,
In the interest of humanity we've found a better place for you to go-go-go-go-go."
MRS BARROW (a tenant)
"Oh no, this I can't believe,
Oh Mary, they're asking us to leave."
MR PEBBLE
"Get 'em out by Friday!
I've told you before 's good many gone, if we let them stay.
And if it isn't easy,
You can squeeze a little grease and our troubles will soon run away."
MRS BARROW
"After all this time they ask us to leave,
And I told them we could pay double the rent.
I don't know why it seemed so funny,
Seeing as how they'd take more money.
The winkler called again, he came here this morning,
With four hundred pounds and a photograph of the place he has found.
A block of flats with central heating.
I think we're going to find it hard."
MR PEBBLE
"Now we've got them!
I've always said that cash cash cash can do anything well.
Work can be rewarding
When a flash of intuition is a gift that helps you excel-sell-sell-sell."
MR HALL
"Here we are in Harlow New Town, did you recognise your block across the square, over there,
Sadly since last time we spoke, we've found we've had to raise the rent again, just a bit."
MRS BARROW
"Oh no, this I can't believe
Oh Mary, and we agreed to leave."
CAN-UTILITY AND THE COASTLINERS
A.Banks / P.Gabriel / M.Rutherford / P.Collins / S.Hackett
The scattered pages of a book by the sea,
Held by the sand washed by the waves,
A shadow forms cast by a cloud,
Skimming by as eyes of the past, but the rising tide absorbs them, effortlessly draining.
They told of one who tired of all,
Singing, praise him, praise him.
We heed not flatterers, he cried,
By our command, waters retreat,
Show my power, halt at my feet,
But the cause was lost,
Now cold winds blow.
For from the north, overcast ranks advance,
Fear of the storm, accusing with rage and scorn.
The waves surround the sinking throne,
Singing crown him, crown him.
"Those who love our majesty show themselves!"
All bent their knees.
But he forced a smile even though
His hopes lay dashed where offerings fell.
Nothing can my peace destroy as long as no one smiles.
More opened ears and opened eyes,
And soon they dared to laugh.
See a little man with his face turning red,
Though his story's often told you can tell he is dead.
HORIZONS
S.Hackett
Instrumental track
SUPPER'S READY
A.Banks / P.Gabriel / M.Rutherford / P.Collins / S.Hackett
I. LOVER'S LEAP
Walking across the sitting-room, I turn the television off.
Sitting beside you, I look into your eyes.
As the sound of motorcars fades in the night time.
I swear I saw your face change, it didn't seem quite right . . . . . . .
And its hello babe with your guardian eyes so blue.
Hey my baby don't you know our love is true.
Coming closer with our eyes, a distance falls around our bodies.
Out in the garden, the moon seems very bright.
Six saintly shrouded men move across the lawn slowly,
The seventh walks in front with a cross held high in hand . . . . . .
And its hey babe your supper's waiting for you.
Hey my baby don't you know our love is true.
I've been so far from here,
Far from your warm arms.
Its good to feel you again.
Its been a long long time. Hasn't it?
II. THE GUARANTEED ETERNAL SANCTUARY MAN
I know a farmer who looks after the farm,
With water clear, he cares for all his harvest.
I know a fireman who looks after the fire.
You, can't you see he's fooled you all.
Yes, he's here again, can't you see he's fooled you all.
Share his peace,
Sign the lease.
He's a supersonic scientist,
He's the guaranteed eternal sanctuary man.
Look, look into my mouth he cries.
And all the children lost down many paths,
I bet my life, you'll walk inside,
Hand in hand, gland in gland,
With a spoonful of miracle,
He's the guaranteed eternal sanctuary.
We will rock you, rock you little snake,
We will keep you snug and warm.
III. IKHNATON AND ITSACON AND THEIR BAND OF MERRY MEN
Wearing feelings on our faces while our faces took a rest,
We walked across the fields to see the children of the West,
We saw a host of dark skinned warriors standing still below the ground,
Waiting for battle.
Fights begun, they've been released.
Killing foe for peace... bang, bang, bang.
Bang, bang, bang...
And they've given me a wonderful potion,
'Cos I cannot contain my emotion.
And even though I'm feeling good,
Something tells me, I'd better activate my prayer capsule.
Today's a day to celebrate, the foe have met their fate.
The order for rejoicing and dancing has come from our warlord.
IV. HOW DARE I BE SO BEAUTIFUL?
Wandering in the chaos the battle has left,
We climb up the mountain of human flesh,
To a plateau of green grass, and green trees full of life.
A young figure sits still by a pool,
He's been stamped "Human Bacon" by some butchery tool (he is you).
Social Security took care of this lad,
We watch in reverence, as Narcissus is turned to a flower.
A flower?
V. WILLOW FARM
If you go down to Willow Farm, to look for butterflies, flutterbyes, gutterflies.
Open your eyes, its full of surprise, everyone lies,
like the fox on the rocks, and the musical box.
Oh, there's Mum and Dad, and good and bad,
and everyone's happy to be here.
There's Winston Churchill dressed in drag,
he used to be a British flag, plastic bag, what a drag.
The frog was a prince, the prince was a brick,
the brick was an egg,
the egg was a bird,
Hadn't you heard?
Yes we're happy as fish, and gorgeous as geese,
and wonderfully clean in the morning.
We've got everything, we're growing everything,
We've got some in,
We've got some out,
We've got some wild things floating about.
Everyone, we're changing everyone,
You name them all,
We've had them here,
And the real stars are still to appear.
ALL CHANGE!
Feel your body melt;
Mum to mud to mad to dad Dad diddley office,
Dad diddley office,
You're all full of ball.
Dad to dam to dum to mum
Mum diddley washing, Mum diddley washing,
You're all full of ball.
Let me hear your lies, we're living this up to the eyes.
Ooee-ooee-ooee-aa
Momma I want you now.
And as you listen to my voice
To look for hidden doors, tidy floors, more applause.
You've been here all the time,
Like it or not, like what you got,
You're under the soil,
Yes deep in the soil.
So we'll end with a whistle and end with a bang and all of us fit in our places.
VI. APOCALYPSE IN 9/8 (CO-STARRING THE DELICIOUS TALENTS OF GABBLE RATCHET)
With the guards of Magog, swarming around,
The Pied Piper takes his children underground.
Dragon's coming out of the sea,
Shimmering silver head of wisdom looking at me.
He brings down the fire from the skies,
You can tell he's doing well by the look in human eyes.
Better not compromise.
It won't be easy.
666 is no longer alone,
He's getting out the marrow in your backbone,
And the seven trumpets blowing sweet rock and roll,
Gonna blow right down inside your soul.
Pythagoras with the looking-glass, reflect the full moon,
In blood, he's writing the lyrics of a brand new tune.
And its hey babe, with your guardian eyes so blue,
Hey my baby, don't you know our love is true,
I've been so far from here,
Far from your loving arms,
Now I'm back again, and baby it's going to work out fine.
VII. AS SURE AS EGGS IS EGGS (ACHING MEN'S FEET)
Can't you feel our souls ignite
Shedding ever-changing colours, in the darkness of the fading night.
Like the river joins the ocean, as the germ in a seed grows
We have finally been freed to get back home.
There's an angel standing in the sun, and he's crying with a loud voice,
"This is the supper of the mighty one".
Lord of Lords,
King of Kings,
Has returned to lead his children home,
To take them to the new Jerusalem.